Succesvolle webshop, enkele tips

Steeds meer mensen kopen online, vooral sinds corona is de online omzet van webwinkels de lucht in geschoten. Maar wat is nu het recept van een succesvolle webshop? Hoe kan je jouw webshop onderscheiden van andere, zeker nu deze als paddenstoelen uit de grond schieten?

Datum

29 december 2022

Leestijd

6 Minutes

Categorie

succesvolle webshop

Uiteindelijk profiteren de meeste webshops nog onvoldoende, ze zijn niet succesvol. Ze verkopen wel, maar ze halen er niet uit wat er in zit. Als je conversiepercentage te laag is of je webshop wordt niet gevonden dan blijft succes uit. Via dit artikel geef ik enkele tips gebaseerd op de jarenlange ervaring van The Other Concept. Lees dit artikel als jij:

  • eigenaar bent van een online shop en je meer succes wilt bereiken;
  • het gevoel hebt dat je niet genoeg uit je webshop haalt;
  • een succesvolle webshop wilt.

Wees uniek en laat zien waarom

Door een groeiend aantal webwinkels is het des te meer belangrijk om uniek te zijn. Waarom moeten mensen kiezen voor jouw webshop? Wat heeft jouw online winkel meer te bieden dan de concurrentie? Zorg er daarom voor dat bezoekers onmiddellijk zien waarom jij uniek bent. Een succesvolle webshop heeft iets wat andere niet hebben en vertolkt dit op een heldere manier naar zijn bezoekers.

Zet in op verschillende conversie methoden

De beste conversie is uiteraard een bestelling. Natuurlijk is dit primair, maar vergeet ook niet het belang van secundaire conversiepaden zoals aanmelden voor je nieuwsbrief, aanbod bij een eerste bestelling, … Deze zijn belangrijk om terugkerende klanten te creëeren. Via nieuwsbrieven kan je dan weer optimaal gaan inzetten op marketing.

Wees transparant

Persoonlijk vind ik het frustrerend als ik een webshop tegen kom waarbij het onduidelijk is wie hier achter zit. Dikwijls is het moeilijk om contact met hen op te nemen en wordt er geen BTW-nummer vermeld. Ik wil weten bij wie ik koop. Wees daarom transparant en open in informatievoorziening. Dit kan bijvoorbeeld via een about-pagina.

Zorg voor een duidelijke navigatie

Veel webshops hebben een groot assortiment waardoor het soms moeilijk wordt om het gewenste product te vinden. Zorg daarom voor een vereenvoudigd navigatiemenu. Biedt zoekmogelijkheden en filtermogelijkheden aan en eventueel een overzichtelijke sitemap. Dit zijn noodzakelijke hulpmiddelen die voor een succesvolle webshop onmisbaar zijn. Uiteindelijk moet een potentiële klant binnen enkele seconden het product hebben gevonden waarnaar hij op zoek was.

Lees zeker ook ons artikel over een gebruiksvriendelijke website.

Maak je webshop succesvol

Je design is ultra belangrijk

Een nieuwe bezoeker beslist in slechts enkele seconden of hij jouw webshop interessant vindt of niet. Het is dus overbodig om te vertellen dat de eerste indruk die jouw shop maakt ultra belangrijk is. Dit hangt grotendeels af van het design maar ook van de gebruikte foto’s. Zijn de CTA’s mooi verwerkt? Is er eenheid gecreëerd? Is het design consequent? Een succesvolle webshop zorgt voor een uniek webdesign dat bezoekers triggert. Een mooi voorbeeld hiervan is de webshop van CREATE.

Zorg voor een totaalbeleving

Verzorg je klanten van het moment dat ze een bestelling plaatsen totdat ze deze ontvangen. Een lelijke bruine doos met plakband is nu eenmaal minder aantrekkelijk dan een gepersonaliseerde doos met daarin een persoonlijk kaartje. Misschien een kortingsbon voor je klant te doen terug keren of een leuke folder?

Biedt een optimale service aan

Je verkoopt een product en levert dit goed af? Prima, maar zorg daarna ook voor een feilloze opvolging. Beantwoord vragen snel en doe niet moeilijk over retournering. Pak foutjes snel aan lever ten slotte een excellente service af.

Betalingsmogelijkheden

Er is niets zo frustrerend voor een bezoeker om met een gevuld winkelmandje alle gegevens hebben ingevuld om dat tot de conclusie te komen dat er geen betalingsmogelijheid bestaat die hij wil. Beperk eerst en vooral al de aantal velden die dienen ingevuld te worden bij het uitchecken. Ben je niets met de telefoonnummer van de klant? Vraag er dan ook niet naar. Komt je klant uiteindelijk op de betalingspagina? Zorg dan voor genoeg betalingsmogelijheden (PayPal, iDEAL, Bancontact, Creditcards, KLARNA, …)

Stuur bij indien nodig

Volg je webshop gedetailleerd op, het gebeurd nog te weinig dat webshop eigenaars dieper gaan duiken in de gegevens van hun online shop. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om te kijken hoe gebruikers zich gedragen op je webshop. Waar lopen ze eventueel vast of wanneer verlaten ze je website, stuur dit bij en optimaliseer.

Webshop analyse

Zorg voor een duidelijke webshop

Een nieuwe bezoeker moet intuïtief je webshop kunnen gebruiken, zonder uitleg. Onduidelijke navigatie, wisselende CTA’s, overbodige handelingen voor een product in de winkelmand te plaatsen, dit zijn allemaal factoren die een klant doen afhaken. Zorg voor duidelijkheid om je webshop succesvol te maken.

Bekijk de webshop van Lucky Lou, ontwikkeld door The Other Concept.