SEO woordenlijst

SEO of zoekmachine optimalisatie is één van de belangrijkste marketing tools waarin best veel vakjargon gebruikt wordt. Om mee te zijn met SEO is het natuurlijk van belang dat je de terminologie ervan begrijpt. Via deze SEO woordenlijst trachten we de belangrijkste SEO termen uit te leggen. Ze kunnen van pas komen om SEO beter te begrijpen.

A

A/B-testing

Onze SEO woordenlijst beginnen we met A/B-testing. Dit is een marketingmethode waarbij bepaalde zaken van een website worden getest om te bekijken welke variant het beste resultaat oplevert. Bij dit soort onderzoek krijgt één deel van de doelgroep de ene variant en het andere deel een andere variant te zien.

Above the fold

Above the fold, of boven de vouwlijn in het Nederlands, is een term die gebruikt wordt om de plaats bovenaan een pagina aan te duiden. Deze plaats is zichtbaar zonder te scrollen.

Algoritme

Meestal spreken we hier over het Google-algoritme. Dit zijn een groot aantal regels waar Google zich aan houdt bij het analyseren en rangschikken van websites. De precieze werking van het algoritme is één van de best bewaarde geheimen die het bedrijf heeft.

Alt tag

De meeste webpagina’s gebruiken afbeeldingen om de content aantrekkelijker te maken. Google kan tekst lezen maar geen afbeeldingen, hierdoor weet Google niet wat er op deze afbeeldingen staat. Door middel van gebruik te maken van alt tags kan je een omschrijving geven aan je afbeelding. Zo vertel je Google wat er op de afbeelding te zien is.

AMP

Accelerated Mobile Pages is een speciaal ontwikkelde manier voor het weergeven van een mobiele website. Daarmee kan een mobiele webpagina veel sneller laden.

Anchor tekst

De anchor tekst wordt gebruikt om een hyperlink mee aan te duiden. Kortom is het de tekst waarop een bezoeker kan klikken. Deze kan bestaan uit één of meerdere woorden. Bij SEO speelt de keuze van je anchor tekst een grote rol. Google analyseert welke woorden zijn gekozen voor te linken naar een bepaalde pagina. Hierin kan het gebruik van bepaalde zoekwoorden erg belangrijk zijn.

Article spinning

Dit is een techniek die gebruikt wordt om nieuwe content te creëren uit bestaande artikels. Dit zonder plagiaat te plegen.

B

Externe links of backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Deze helpen jouw website aan domein autoriteit. Hoe meer relevante backlinks je oogst, hoe belangrijker Google je website gaat inschatten. Dit is dan weer positief voor je ranking in zoekresultaten. Evenals interne links zijn ze dus erg belangrijk in jouw SEO woordenlijst.

Black Hat SEO

Black Hat SEO zijn SEO praktijken die gebruikt worden om een website hoger te krijgen in de ranking maar indruisen tegen de voorwaarden van zoekmachines. Het is niet toegestaan om deze technieken te gebruiken. Google bestraft Black Hat SEO als hun algoritmen dit ontdekken.

Bouncepercentage

In het bouncepercentage wordt het aantal bezoekers weergegeven dat jouw website verlaat na het zien van slechts 1 pagina.

Zoals bij Hans en Grietje dienen broodkruimels om de weg te vinden binnen een website. Vooral bij omvangrijke sites met een groot aantal pagina’s zijn ze onmisbaar. Daarbovenop zijn ze handig om snel te navigeren van onderliggende naar bovenliggende pagina’s. Als voorbeeld kan je een webshop nemen: ‘Home > Kleding > Dames > Jurk’.

Dit zijn links die niet (meer) werken. Enkele reden hiervan kunnen zijn:

  • Website niet langer beschikbaar.
  • Een pagina is verhuisd zonder dat er een omleiding is voorzien.
  • De URL of slug van de pagina is gewijzigd.

Bij het volgen van een broken link kom je meestal op een 404-pagina terecht. Omdat zoekmachines broken links ervaren als een slecht onderhouden website kan je deze maar beter vermijden.

C

Cache

In de cache van een browser worden tijdelijke bestanden opgeslagen. Deze cache-bestanden helpen om eerder bezochte webpagina’s sneller te kunnen weergeven. Bijvoorbeeld afbeeldingen, lettertypes, video’s kunnen hierin worden opgeslagen.

Canonical tag

De canonical tag is een handige manier om Google te vertellen welke pagina’s van jouw website authentiek zijn. Hiermee vertel je welke pagina’s met dubbele content getoond moeten worden. Met andere woorden, je vertelt een zoekmachine welke pagina’s uniek zijn en welke eventueel minder waarde hebben.

Cloaking

Via cloacking is het mogelijk om zoekmachines om de tuin te leiden. Kortom laat je zoekmachines iets anders zien dan hetgeen bezoekers te zien krijgen. Doordat Google er niet van houdt om een bezoeker door te sturen naar een pagina die niet relevant is kan cloaking niet aangeraden worden. De kwaliteit is immers niet te garanderen door Google.

CMS

Content Management System of kortweg CMS is de ruggengraat van je website. Je hebt hiervoor bijna geen kennis nodig van HTML of CSS. Het meest gebruikte CMS is zonder twijfel WordPress. Andere bekende CMS-systemen zijn bijvoorbeeld Joomla, Drupal en Squarespace.

Content

De inhoud van een website wordt aangeduid via content. Dit kan zowel tekst, afbeeldingen als video’s zijn. Google prijst websites met kwalitatieve en originele content. Hoogwaardige content aanbieden aan je bezoekers is één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Ook het regelmatig vernieuwen of aanvullen is een efficiënte manier om goed te scoren in zoekmachines.

Cookies

Terwijl cookies tegenwoordig streng geregulariseerd zijn worden ze nog steeds massaal gebruikt. Het zijn kleine bestanden waarin informatie over de bezoeker wordt in opgeslagen. Vervolgens kan deze informatie gebruikt worden om marketing strategieën toe te passen. Denk hierbij aan GoogleAds of Facebook Ads.

Crawl budget

Zoekmachine bots, zoals die van Google, hebben maar een beperkte kracht om alle pagina’s op je website te crawlen. Doe je het goed op gebied van SEO? Jouw website zal dan beter gecrawld worden.

CTA

CTA staat voor call to action. Dit kan een button zijn die door de bezoeker kan aangeklikt worden en aanzet tot een actie. Bijvoorbeeld kan je mensen hiermee laten aankopen of laten inschrijven voor een nieuwsbrief.

D

Disavow

De term disavow wil zeggen dat je de mogelijkheid hebt om bepaalde backlinks door Google te laten negeren. Het is immers zo dat backlinks met lage kwaliteit je ranking meer kwaad dan goed kan doen. Via een tool ingebouwd in Google Search Console kan je vragen aan Google op deze backlinks niet op te nemen wanneer je ranking wordt berekend.

Domein autoriteit

Domein autoriteit kan zeker niet ontbreken in deze SEO woordenlijst. De domein autoriteit (DA) is een rangschikking score die voorspelt hoe je website zal ranken in de zoekresultaten. De score varieert van 1 tot 100. De domein autoriteit wordt bepaald door verschillende factoren. Wanneer je website een hogere score heeft zal deze hoger ranken.

Duplicate content

Duplicate content wil zeggen dat er 2 of meerdere pagina’s identiek zijn qua inhoud. Bovendien dienen ze een ander webadres te bevatten.

E

E-A-T

EAT staat voor Expertise, Authority en Trust. Het is sinds de Google Medic update in 2018 een niet te negeren SEO term geworden. Samenvattend wil het zeggen: zorg ervoor dat je online content wordt aanzien als een bron van expertise, autoriteit en vertrouwen. Google wil immers absoluut vermijden dat er webpagina’s hoog ranken met incorrecte of onvolledige informatie.

Evergreen content

Dit is content die altijd relevant blijft voor je website bezoekers. Als voorbeeld kunnen we stellen dat historische feiten als evergreen content kan beschouwd worden. Er zal altijd naar blijven gezocht worden in zoekmachines. Daarnaast is het niet nodig om deze content constant te vernieuwen.

Een externe link is een link van een andere website naar jouw website. Een bezoeker zal bij het klikken op een externe link dus de huidige website verlaten en naar een andere website geleid worden. Uiteindelijk is het verkrijgen van zulke links een belangrijk SEO onderdeel. Belangrijk hierbij is dat deze externe links relevant zijn voor jouw website.

Meer over externe links

F

Favicon

Een favicon is een kleine foto die in het tabblad naast de titel van je website staat. Het is meestal het logo van je bedrijf. Daarnaast komt een favicon ook terug als app-icoon op je smartphone of tablet.

favicon

Dit is de samenvatting die Google toont als antwoord op een specifieke vraag.

featured snippet

G

Via GoogleAds kan je jouw website helemaal bovenaan plaatsen zonder dat je deze hoeft te optimaliseren. Nadeel is uiteraard dat je betaalt per klik. Stop je met GoogleAds dan is je hoge positie uiteraard meteen weg.

Google Analytics

Deze tool van Google laat je toe om gratis statistieken van je website te verzamelen. Dankzij de gegevens van Google Analytics kan je jouw website verder optimaliseren.

Google Discover

Deze applicatie toont relevante content en nieuws berichten op basis van je zoekopdrachten. De bedoeling is om de content die je wil zien te tonen zonder dat je er naar op zoek moet gaan. Google Discover voert als het ware zoekopdrachten voor jou uit, op basis van je interesse, zonder dat je bewust naar iets aan het zoeken bent.

Meer over Google Discover

Google Keyword Planner

Deze online tool is gekoppeld aan je GoogleAds account. De tool helpt je mee te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken.

Google My Business

Nog een Google service die onmisbaar is in deze SEO woordenlijst. Deze service laat gebruikers toe om directe informatie op te zoeken over een bedrijf. Google Mijn Bedrijf is onmisbaar indien je jouw local SEO wenst te boosten.

Google Reviews

Dit is een mannier waarmee klanten beoordelingen kunnen nalaten over een bedrijf. Deze reviews verschijnen vaak binnen de zoekresultaten.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis dienst die gemaakt is voor webmasters. Deze tool controleert de organische aanwezigheid van je website in zoekmachines. Het is een onmisbare tool als je serieus met SEO wil bezig zijn.

H

Header elementen

Header elementen worden gebruikt in de broncode om titels en subtitels aan te duiden op een website. Ze bestaan uit h1, h2, h3, h4, h5 en h6. Ze zijn erg belangrijk om voor zoekmachines uit te maken waarover je website gaat. Daarbovenop bevorderen ze de leesbaarheid voor je bezoekers. Gecombineerd met de juiste zoektermen leveren ze een betere SEO score op.

Hreflang element

Het hreflang-element wordt gebruikt bij meertalige websites. Hij geeft aan zoekrobots aan voor welke taal of regio te website is bedoeld.

.htaccess bestand

Dit is een configuratiebestand in de root map van de server. Er staan instructies in voor het behandelen van binnenkomend verkeer. Het bestand kan eveneens de instellingen van submappen beïnvloeden. Een .htaccess bestand kan onder meer gebruikt worden om bepaalde IP-adressen te blokkeren. Ook security headers kunnen hierin worden weggeschreven.

HTTPS

HTTPS staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure en is de beveiligde variant van HTTP. Websites die HTTPS gebruiken herken je aan het slot icoontje in de browser. Het zorgt voor veiligere protocollen in webverkeer. Google verwacht dat alle websites gebruik maken van HTTPS.

I

Indexatie

Een webpagina moeten geïndexeerd zijn om via Google gevonden te worden. Als dit niet het geval is kan je ook geen organisch zoekverkeer genereren. Daarom is het belangrijk om te weten welke webpagina’s zijn geïndexeerd door Google. Dit kan je controleren via Google Search Console.

Interne links verwijzen je door naar pagina’s binnen je eigen website. Zo kan een interne link op jouw homepagina doorverwijzen naar de contactpagina. Deze zijn te onderscheiden van externe links, zij verwijzen je door naar pagina’s van een andere website.

Meer over interne links

J

JavaScript

Deze term staat misschien niet helemaal op zijn plaats in deze SEO woordenlijst maar ga je ongetwijfeld wel regelmatig tegenkomen. JavaScript is namelijk een programmeertaal die het mogelijk maakt om dynamisch content of andere elementen op websites toe te voegen. JavaScript kan het voor zoekmachines moeilijker maken om webpagina’s te crawlen en te indexeren. Evenzeer kan het de laadtijd van je pagina verlengen.

K

Keywords

Keywords of zoekwoorden in het Nederlands zijn woorden die gebruikers intypen in de zoekmachine. Zoekmachines gebruiken zoekwoorden om webpagina’s met relevante content te tonen. Om SEO-redenen is het belangrijk om deze keywords te gebruiken in je teksten en titels.

Keyword cannibalization

Keyword cannibalization treedt op wanneer je op meerdere pagina’s rankt voor hetzelfde zoekwoord. Daardoor concurreer je met je eigen pagina’s. Daaruit volgt dat je een lagere CTR en een verminderde autoriteit kan oplopen.

Keyword density

Dit is de hoeveelheid van je keyword op een webpagina gedeeld door het aantal woorden. Er is echter geen ideaal percentage dat ervoor zorgt dat een webpagina beter scoort.

Keyword stuffing

Keyword stuffing kan je beschouwen als Black Hat SEO. Zoekwoorden en zoektermen worden bij deze techniek overmatig gebruikt op een pagina. Hierdoor wil men een betere positie behalen in de zoekresultaten. Keyword stuffing is tegen de richtlijnen van Google en je zal daarom hier ook voor afgestraft worden.

Knowledge Graph

Een entiteiten database die Google gebruikt om feiten en informatie over mensen, plaatsen en dingen (ook wel entiteiten genoemd) – en hun connecties – weer te geven. Deze worden weergegeven in een kennisvenster of carrousel bovenaan de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten.

L

Laadsnelheid

De laadsnelheid is de tijd die een webpagina nodig heeft om zich te tonen. Het is een belangrijk SEO aspect waar veel websites, met in het bijzonder mobiele sites, niet optimaal in scoren. Zodra een bezoeker langer moet wachten dan enkele seconden is zijn interesse verminderd en dreigt die de website opnieuw te verlaten. Google hecht hier daarom ook veel belang aan. Een bezoeker die je website zo snel verlaat doet je bouncepercentage verhogen wat nefast is voor je ranking. Je kan je laadsnelheid gemakkelijk controleren via PageSpeed Insights.

Landingspagina

De eerste pagina die bezoekers ontdekken op je website is de landingspagina. Meestal komt deze bezoeker hier terecht via een zoekopdracht. Een landingspagina kan dus speciaal zijn opgezet voor bepaalde zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk om op deze landingspagina de bezoeker meteen te tonen waar die naar op zoek is. Landingspagina kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden bij Local SEO.

Lazy Loading

Bij lazy loading worden elementen zoals afbeeldingen, video’s, reacties pas geladen wanneer de bezoeker er bijna naar toe is gescrold. Hierdoor moet de website niet meteen volledig geladen worden. Zo voorkom je dat de bezoeker langer moet wachten voor hij de website ziet, terwijl dit misschien niet eens nodig is.

Linkbaiting

Dit is een succesvolle techniek om meer autoriteit te creëren voor je website. Dankzij unieke en aantrekkelijke content op je website gaan andere websites en blogs doorlinken naar jouw pagina’s waardoor je autoriteit zal stijgen.

Linkbuilding

Dankzij linkbuilding kan je links vanop een andere websites naar je eigen website verzamelen. Hierbij is naast het aantal externe links ook de kwaliteit van deze links belangrijk. Externe links van vooraanstaande websites gaan bijvoorbeeld sterker doorwegen dan links van bijvoorbeeld linkfarms. Pas trouwens op met het gebruik van linkfarms, Google kan je hiervoor afstraffen door middel van een lagere ranking.

Linkfarm

Een linkfarm is een verzameling van websites die ontwikkelt zijn om de populariteit van een website te vergroten. Ze linken onderling naar elkaar om zo een hogere autoriteit te verkrijgen. Vroeger was dit een populaire SEO techniek maar tegenwoordig wordt je hiervoor afgestraft door Google.

Local SEO

Local SEO zorgt ervoor dat je jouw website meer zichtbaar maakt voor lokale klanten, op het moment dat zij hiernaar op zoek zijn. Google wil steeds zo relevant mogelijke resultaten tonen aan zoekers, ondermeer aangepast aan hun locatie. Als klein bedrijf maak je daardoor kans om door Google relevanter te worden gevonden dan grote spelers zoals bol.com of Amazon.

Long tail keywords

Deze SEO term mag zeker niet ontbreken in onze SEO woordenlijst. Long tail keywords zijn zoekwoorden die bestaan uit drie of meerdere zoekwoorden. Ze hebben minder zoekvolume maar zijn daarom niet minder relevant. De concurrentie voor long tail keywords is meestal erg laag, hierdoor is het slim om in te zetten op bepaalde long tail zoekwoorden. Als een zoeker gebruik maakt van long tail zoekwoorden wil dit zeggen dat hij naar iets specifiek op zoek is. Dit verhoogt de conversiegraad als hij terecht komt op jouw website.

M

Meta description

De meta name="description" content="" is een HTML-element die in de header van een webpagina wordt geschreven. Het is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Google durft de ideale lengte van deze beschrijving regelmatig te veranderen. Je kan dit daarom best zelf eerst enkele keren testen. Wij raadden alvast aan niet meer dan 130 tekens te gebruiken. Je kan dit gemakkelijk controleren via een tool zoals WordCounter.

Meta keywords

Deze specifieke meta tag helpt zoekmachines te vertellen wat het onderwerp van de pagina is. Zoekmachines maken echter een onderscheid tussen zoekwoorden die voorkomen in je content en diegene die worden weergegeven in je meta tags.

Meta title

Een meta title is een meta tag die wordt toegevoegd aan je webpagina. Deze wordt weergegeven in het tabblad en in de zoekresultaten. Hij heeft een limiet van 60 tekens. Daarbovenop is het eerste dat een zoeker ziet in de zoekresultaten en wordt steeds aangeduid met blauwe letters.

Mobile first indexing

Vroeger gebruikte Google altijd de desktopversie om relevante content te linken aan zoekopdrachten. Nu gaat Google eerst de mobiele versie van een website indexeren en rangschikken.

N

Aan een link kan je een rel="nofollow" toevoegen. Daardoor vertel je aan zoekmachines dat ze deze specifieke link niet moeten volgen. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat er weinig waarde wordt gehecht aan de achterliggende pagina en je daarnaast geen waarde van je eigen pagina weggeeft.

Noindex

Met de name="robots" content="noindex" tag kan je aan zoekmachines aangeven om de pagina niet te indexeren. Dit kan handig zijn voor pagina’s die niet in de zoekresultaten moeten worden opgenomen. Bijvoorbeeld:

  • Winkelmand-pagina.
  • Checkout-pagina’s.
  • Account-pagina’s.

O

Off page SEO

Misschien één van de meest onderschatte SEO term in deze SEO woordenlijst. Off page SEO, deze term staat voor alle ranking factoren die zich buiten jouw website bevinden. Je hebt er niet altijd rechtstreeks een invloed op maar zijn zeker niet minder belangrijk. Voorbeelden van off page SEO zijn:

On page SEO

Het tegenovergestelde van off page SEO, waarbij deze term slaat op alle interne factoren van een website. Daartoe rekenen we zowel technische SEO als content.

Organische zoekresultaten

Bij een zoekopdracht in Google krijg je een lange lijst met relevante zoekresultaten. De resultaten die je onder de advertenties ziet verschijnen, en dus niet gesponsord zijn, noemen we organische zoekresultaten.

Orphaned page

Orphaned pagina’s zijn webpagina’s waartoe niet naar gelinkt is vanaf een andere pagina binnen jouw website. De pagina kan dus niet worden geopend zonder de directe URL te kennen. Ze worden dus ook zelden geïndexeerd door zoekmachines omdat crawlers ze niet kunnen bereiken.

P

Q

R

S

T

U

V

W

X

XML-sitemap

Een XML-sitemap is een lijst van alle URL’s binnen jouw website. Het is een roadmap die zoekmachines vertelt welke content beschikbaar is. Het is een belangrijk onderdeel in je SEO en ook onmisbaar in deze SEO woordenlijst.

Meer over XML-sitemap

Y

Z