XML-sitemap voor een goede SEO

Wat is een XML-sitemap?

Simpel gesteld is een XML-sitemap een lijst van alle pagina’s en elke url binnen jouw website. Het treedt op als roadmap om zoekmachines te vertellen welke content beschikbaar is, en hoe deze webpagina’s kunnen bereikt worden.

Datum

9 december 2020

Leestijd

7 Minutes

Categorie

XML-sitemap voor een goede SEO

In onderstaand voorbeeld vindt een zoekmachine alle elf pagina’s in de sitemap met één bezoek aan het XML-sitemap bestand.
Op de website daarentegen moet het door meerdere interne links crawlen om pagina 11 te vinden.

Het voordeel van een XML-sitemap is vooral belangrijk bij websites die:

  • Over honderden pagina’s beschikken met een diepe website architectuur.
  • Regelmatig nieuwe pagina’s toevoegen.
  • Regelmatig inhoud wijzigen op bestaande pagina’s.
  • Geen sterke interne links bevatten en beschikken over orphaned pagina’s.
  • Niet veel externe links bevatten.

Ook al kunnen zoekmachines uw URL’s technisch gezien zonder deze sitemap vinden. Door pagina’s in een XML-sitemap op te nemen, geef je aan dat je ze als kwaliteitsvolle landingspagina’s beschouwt.

Hoewel er geen garantie is dat een sitemap ervoor zorgt dat je pagina’s worden gecrawld, laat staan geïndexeerd of weergegeven worden in de zoekresultaten. Het indienen ervan vergroot alleszins je kansen, een XML-sitemap voor een goede SEO is dan ook onmisbaar.

Ook al kunnen zoekmachines uw URL’s technisch gezien zonder deze sitemap vinden. Door pagina’s in een XML-sitemap op te nemen, geef je aan dat je ze als kwaliteitsvolle landingspagina’s beschouwt.

Hoewel er geen garantie is dat een XML-sitemap ervoor zorgt dat je pagina’s worden gecrawld, laat staan geïndexeerd of weergegeven worden in de zoekresultaten. Het indienen ervan vergroot alleszins je kansen.

XML-sitemap schema

Hoe ziet een sitemap er uit?

Hieronder zie je een voorbeeld van de sitemap van The Other Concept. Dit is de sitemap index pagina en ze verwijst naar 5 onderliggende sitemaps, namelijk:

  • post-sitemap.xml
  • page-sitemap.xml
  • product-sitemap.xml
  • portfolio-sitemap.xml
  • grafisch-ontwerp-sitemap.xml

Google krijgt hierdoor een overzicht van de structuur van onze website. Elke onderliggende sitemap bevat alle url’s die onder die sitemap vallen.

Zo krijgt Googlebot inzicht in de structuur van de website.
Als je doorklikt naar de verschillende sitemaps, krijg je een overzicht van alle URL’s die onder die sitemap vallen.
De kolom last modified geeft aan wanneer er voor het laatst een wijziging op de pagina heeft plaatsgevonden. Hierdoor weet Google of er nieuwe pagina’s zijn aangemaakt om deze vervolgens te crawlen en te indexeren.

Voorbeeld XML-sitemap Yoast

Welke pagina’s horen thuis in je XML-sitemap?

Een XML-sitemap is een lijst met pagina’s die je graag geïndexeerd zou zien, wat niet per se elke pagina van jouw website is.

De XML-sitemap geeft aan welke url’s belangrijk zijn. De minder belangrijke pagina’s neem je niet op in je sitemap, ook al zijn ze niet geblokkeerd (door bijvoorbeeld het robots.txt bestand).

Door alleen SEO relevante pagina’s op te nemen, help je zoekmachines om jouw site intelligenter te crawlen. Daardoor pluk je de vruchten van een betere indexatie.

Pagina’s die je beter niet opneemt in je sitemap kunnen zijn:

  • Non-canonical pagina’s.
  • Dubbele pagina’s.
  • Gepagineerde pagina’s.
  • Zoekresultaten pagina.
  • Url’s gecreëerd door filters, bijvoorbeeld bij webshops.
  • Archief pagina’s.
  • Redirections (3xx), missing pagina’s (4xx) of server error pagina’s (5xx).
  • Pagina’s geblokkeerd door robots.txt.
  • Pagina’s met noindex-tag.
  • Gebruikers pagina’s (login pagina, winkelmand, privacybeleid, account pagina, …).

Maar vergeet niet dat Google je XML-sitemap alleen gaat gebruiken als een aanwijzing voor wat belangrijk is op je wesite.

Het feit dat het niet in je XML-sitemap staat, betekent niet noodzakelijk dat Google die pagina’s niet indexeert.

Als het op SEO aankomt, is de algehele kwaliteit van de site belangrijk.

Om de kwaliteit van je site te beoordelen kan je gebruik maken van Google Search Console.

Hoe maak je een XML-sitemap?

Omdat de meeste mensen ondertussen gebruik maken van WordPress ga ik enkel hier dieper op in gaan. Via WordPress is Yoast SEO veruit de populairste plugin om gemakkelijk een sitemap aan te maken.
Wanneer je deze plugin gebruikt, wordt de sitemap automatisch geüpdatet wanneer je inhoud toevoegt of verwijdert.
Uiteraard zijn er online vele alternatieve sitemap generators te vinden.

Voeg je XML-sitemap toe aan Google Search Console

Om je sitemap toe te voegen aan Google moet je een Google-account aanmaken en Google Search Console activeren.
Wanneer je bent ingelogd kan je via het menu naar Sitemaps gaan. Daarna kan je de url van je sitemap ingeven en via Google Search Console verzenden.

Sitemap indienen bij Google Search Console

Samengevat is een XML-sitemap onmisbaar als je SEO wil toepassen op jouw website. Ook in onze SEO woordenlijst wordt de XML-sitemap niet overgeslagen.

Een sitemap kan ook handig zijn voor je bezoekers, deze kan geraadpleegd worden als inhoudsopgave van je website. Hierdoor kunnen bezoekers snel hun weg vinden doorheen je website. Bekijk de sitemap van The Other Concept als voorbeeld.