Scoor hoger in Google in 2023

Scoor hoger in Google: in deze post halen wij aan wat je ook in 2023 kan toepassen om beter te ranken in Google. Pas je deze tips toe dan zal je na enkele weken merken dat je bent gestegen in de zoekmachine.

Datum

13 oktober 2022

Leestijd

13 Minutes

Categorie

Scoor hoger in Google

Als eigenaar van een website zal je ongetwijfeld al wel gehoord hebben van SEO. Search Engine Optimization, of kortweg SEO, is een techniek om je website hoger te doen ranken in de organische resultaten van Google. Dit proces houdt in dat je bepaalde optimalisaties gaat uitvoeren binnen je website maar ook daarbuiten. SEO is constant veranderend, maar bepaalde principes blijven steeds hetzelfde.

Verschil tussen een pagina en je domein

Een eerste belangrijk puntje dat we willen duidelijk maken. Google rankt pagina’s en geen domeinen. Dit wil zeggen dat je dus elke pagina zo goed mogelijk dient te optimaliseren voor het zoekwoord waarop je wil gevonden worden.

Kortom wil dit zeggen dat niet vanzelfsprekend al je pagina’s beter gaan ranken als je homepagina is geoptimaliseerd.

Let hierbij op dat je niet je belangrijkste zoekwoord op elke pagina van je website gaat plaatsen. Of andersom, meerdere belangrijke zoekwoorden op één pagina.

1. Kies gepaste zoektermen

Ga van start met een zoektermen onderzoek. Hiermee kan je achterhalen welke woorden of termen mensen ingeven als ze op zoek zijn naar jouw diensten. Waarschijnlijk heb je hier al wel een goed beeld van maar het blijft belangrijk om hier toch onderzoek naar te verrichten.

Je kan dit onderzoek uitvoeren met verschillende tools. Wij bij The Other Concept gebruiken steeds de betalende tools Semrush en Ahrefs.

Als je jouw tool gaat gebruiken voor het uitvoeren van je onderzoek:

  • Geef in je tool alle zoektermen of zoekwoorden in waarop je wil gevonden worden. Sorteer deze nadien op zoekvolume, zo krijg je een goed idee welke termen regelmatig worden gebruikt. Sla deze zoekwoorden op in een lijst.
  • Voeg nadien alle gerelateerde zoekwoorden die worden voorgesteld door de tool toe aan je lijst. Nadien maken wij een Excel-sheet, daarin gaan we alle bij elkaar horende zoektermen groeperen en toewijzen aan een specifieke pagina van je website. Dit onderzoek leert je ook welke pagina’s je moet voorzien op je website en vertelt je meteen welke zoekwoorden je hierin moet verwerken. Opgelet: voer dit onderzoek meermaals uit, zoekintenties kunnen namelijk veranderen.

Als je zelf even je belangrijkste zoekwoorden googelt kan je zien wie je grootste concurrenten zijn en eventueel inspiratie op doen voor het aanmaken van je pagina’s.

2. Maak een goede meta title en meta description

Geef elke afzonderlijke pagina een unieke en aantrekkelijke meta title en samenvattende meta description. Deze zijn erg belangrijk omdat dit namelijk het eerste is wat de zoeker ziet wanneer jouw website in de zoekresultaten verschijnt. Dit bepaalt of hij effectief jouw website zal bezoeken.

Enkele tips voor een goede titel en beschrijving:

  • Zorg dat je titel niet langer is dan 60 tekens. Google kort langere titels namelijk in waardoor de zoeker niet alles te zien krijgt.
  • Maak je beschrijving niet langer dan 150 tekens om dezelfde reden. Zorg dat je beschrijving de pagina samenvat en aanzet tot verder klikken.
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord in zowel je titel als beschrijving. Best gebruik je dit telkens in het begin.
  • Zorg voor unieke titels en beschrijvingen, Google houdt absoluut niet van herhaling.
Meta title en Meta description

3. Gebruik duidelijke url’s

Maak steeds gebruik van duidelijke url’s. Een goede url is:

  • Gemakkelijk leesbaar voor zowel Google als bezoekers.
  • Bevat je belangrijkste zoekwoord voor die specifieke pagina.
  • Is niet langer dan 50 tekens.

4. Maak je teksten aantrekkelijk

Heel erg belangrijk voor je vindbaarheid op Google is dat je tekst gemakkelijk te lezen is door zoekmachines en uitnodigend voor bezoekers. Wanneer bezoekers je content interessant vinden zullen ze meer tijd doorbrengen op je website. Als mensen snel terugkeren van je website naar de zoekresultaten zal je website als minder relevant worden beschouwd.

Scoor hoger in Google met deze tips:

  • Zet de hoofdtitel in h1-tags, plaats hem bovenaan je pagina en voorzie hem van je belangrijkste zoekwoord.
  • Deel je tekst in relevante alinea’s en voorzie deze van subtitels in h2-tags of h3-tags.
  • Maak je alinea’s ook niet te lang, dit is niet uitnodigend om te lezen. Plaats voor dezelfde redenen ook voldoende afbeeldingen tussen je teksten.
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord in de eerste alinea op je pagina. Laat het bovendien enkele keren terug keren doorheen de ganse tekst. Zorg hierbij voor een goede verdeling en over optimaliseer ook niet door het te dikwijls te gebruiken.

5. Optimaliseer je afbeeldingen

Niet alleen je teksten zijn belangrijk voor SEO, besteed ook voldoende aandacht aan je afbeeldingen. Ze zorgen er niet enkel voor dat je pagina aantrekkelijk is, Google houdt hier eveneens rekening mee. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je afbeeldingen snel laden, niemand houdt van een pagina die voor eeuwig moet laden.

Zorg er daarom voor dat de bestandsgrootte van je afbeelding zo klein mogelijk is zonder zichtbaar kwaliteitsverlies te hebben. Wij vormen onze afbeeldingen steeds om tot WebP-formaat en maken zelden nog gebruik van JPG of PNG.

Vul ook steeds bij je afbeelding een alt-tag in, deze helpen Google de afbeelding te interpreteren. In de tweede plaats kan je ook je zoekwoorden opnemen in de bestandsnaam van de afbeelding.

6. Interne links

Interne links verwijzen je door naar pagina’s binnen je eigen website. Zo kan een interne link op jouw homepagina doorverwijzen naar de contactpagina. Deze zijn te onderscheiden van externe links, zij verwijzen je door naar pagina’s van een andere website.

interne links

7. Externe links

Een externe link is een link van een andere website naar jouw website. Een bezoeker zal bij het klikken op een externe link dus de huidige website verlaten en naar een andere website geleid worden. Uiteindelijk is het verkrijgen van zulke links een belangrijk SEO onderdeel. Belangrijk hierbij is dat deze externe links relevant zijn voor jouw website.

8. Wees kritisch en verbeter constant je content

SEO is geen eenmalig proces, het is voortdurend veranderlijk, en ook je concurrentie zit niet stil. Denk regelmatig na over je content, wat is niet meer relevant en wat kan je toevoegen.

Herschrijf, pas je content aan en voeg content toe! Dit zal opgemerkt worden door Google en zeker geapprecieerd worden.

9. Zorg voor een snelle laadtijd

Zoals ik al eerder aanhaalde zit er niemand te wachten op trage webpagina’s. Laadt je website niet sneller dan 3 seconden dan zullen je bezoekers snel weg klikken. Scoor hoger in Google met razendsnelle pagina’s.

De bestandsgrootte van afbeeldingen en/of video’s is hierin een erg belangrijke factor. Maar ook het juist inladen van bepaalde scripts is niet te onderschatten.

PageSpeed Insights is een betrouwbare tool waarmee je de laadsnelheid van je website kan controleren. Deze tool geeft een handig overzicht van alle elementen die je website vertragen.

10. Mobile friendly

Meer dan 60% van surfers online bezoeken websites via hun smartphone. Ook Google houdt meer rekening mee de optimalisatie van je website voor het kleine scherm dan voor je desktop computer. Daarom is het cruciaal dat je over een responsive website beschikt.

Via de Mobielvriendelijke test van Google kan je testen hoe je website scoort op dit vlak.

11. Maak gebruik van SSL en HTTPS

Het gebruik van HTTPS is een ranking factor waarmee Google rekening houdt. Om hiervan gebruik te maken dien je een SSL-certificaat te installeren. Maak je geen gebruik van een SSL-certificaat dan zullen alle moderne browsers ook een waarschuwing weergeven aan de bezoeker.

waarschuwing geen SSL-certificaat

12. Zorg voor zoveel mogelijk backlinks

Scoor hoger in Google dankzij backlinks. Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Deze helpen jouw website aan domein autoriteit. Hoe meer relevante backlinks je oogst, hoe belangrijker Google je website gaat inschatten. Dit is dan weer positief voor je ranking in zoekresultaten.

Op volgende manieren kan je backlinks verkrijgen:

  • Creëer bedrijfsprofielen op verschillende websites. Dit zijn meestal online bedrijvengidsen.
  • Schrijf een review over één van je leveranciers en laat deze op hun website plaatsen met een link naar je website.
  • Werk mee aan bepaalde blogs of podcasts en vraag om een link naar je website in de content of beschrijving.
  • Plaats bepaalde content op social media en vraag om deze te delen.

13. Laat van je horen bij Google

Sta je nog niet tussen de zoekresultaten met je website? Misschien is je website nog niet geïndexeerd. Je kan je website indexeren door gebruik te maken van Google Search Console.

Via deze tool kan je eveneens een sitemap.xml bestand indienen. Een sitemap zorgt voor een roadmap van je website, hierdoor zal Google sneller en gemakkelijker zijn weg vinden doorheen je website.

14. Meet je vooruitgang

Maak gebruik van vitale tools zoals Google Analytics en Google Search Console. Deze geven je een goed inzicht of je optimalisaties ook effect hebben.

Leer hierbij waarvan je verkeer vandaan komt (acquisitie onder Google Analytics) en ontdek via Google Search Console hoeveel vertoningen je website heeft per zoekwoord.

Samenvatting

Scoor hoger in Google dankzij deze tips. Als je al deze tips op de correcte manier toepast zal je website gegarandeerd beter scoren in de zoekresultaten. SEO kan een tijdrovende bezigheid zijn maar het is absoluut de moeite waard. Daarbovenop ben je er nooit mee klaar en zullen je concurrenten ook niet stil zitten.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Kijk wat wij kunnen betekenen voor jou bij onze SEO pakketten!